Feedback negativ? Yes, please!

“Feedback-ul este micul dejun al campionilor”. Nu sunt cuvintele mele, nu mai stiu unde le-am citit, dar stiu ca mi-au ramas intiparite in minte. Pentru ca feedback-ul e ca micul dejun – specialistii ne spun sa nu sarim peste el, si totusi il luam pe fuga. Ba uneori, ne si ferim de el!

Despre feedback in general sunt multe de spus. Mai ales despre cel de la clienti. Dar eu vreau sa vorbim acum despre feedback-ul negativ. Sau constructiv. Depinde de perceptie :)

Ne e teama sa-l cerem si ne e teama sa-l oferim. Poate ca am avut o exprienta in care cineva ne-a criticat si asta ne-a facut sa suferim cumplit. Sau am spus cuiva ceea ce credeam si asta ne-a indepartat de persoana respectiva. Hai sa recunoastem, putini sunt cei care stiu sa faca fata unui feedback negativ!

Feedbackul negativ nu trebuie sa doara. Ar trebui sa cerem cu incredere parerea oamenilor si sa asteptam de la ei ‘adevarul si numai adevarul’. Dar nu! Il cerem si dupa asteptam sa fie denaturat. Soft. Diplomat, ar spune unii. Si cand te gandesti ca sunt oameni care spun ca nu ne mai putem baza pe adevar. Cum sa ne bazam pe el, daca atunci cand ne e spus, ne face sa plangem?!

Feedback-ul nu are nici o vina. Este doar sentimentul de nesiguranta, cel care te face sa reactionezi intr-un mod negativ atunci cand il primesti. De ani buni am inteles ca ceea ce iti spun oamenii nu are putere asupra ta, decat daca si tu crezi asta. Gandeste-te putin! Daca iti cunosti  business-ul sau ceea ce faci si ai obiective clar stabilite, chiar smart, atunci cand vei primi feedback vei fi capabil sa-l asculti calm si sa te gandesti la el. Feedback-ul nu este un atac personal. Atunci cand vei intelege ca intentia conteaza, chiar daca continutul nu este intotdeauna unul pozitiv, vei putea zambi feedbackului :)

Am fost acuzata de multe ori de un feedback agresiv. Recunosc, nu am cel mai mieros fel de a spune lucrurilor pe nume. Dar as vrea sa cred ca oamenii inteleg ca timpul nostru, al tuturor, a devenit extrem de pretios si scump. Si atunci cand consumi timp pentru a spune cuiva parerea ta, asta nu poate fi decat ceva constructiv. De luat in calcul!

Sunt 3 lucruri pe care le-am invatat in business networking, despre feedback:

cum sa oferi feedback de tip sandwich

  1. Se spune ca “tonul face muzica”. Dar nu toti “cantam” la fel. Si asta nu e neaparat ceva rau. Sunt oameni inzestrati cu un ton bland si altii cu unul coleric. Intentia poate fi la fel de buna in ambele cazuri!
  2. Este o mare diferenta intre feedback si atac personal. Am cunoscut multi oameni de afaceri cu business-uri de familie, facute cu pasiune. Orice feedback ii va lovi personal. Feedback-ul este oferit pentru a invata din el. Atacul personal este josnic!
  3. Poti oferi feedback negativ intr-un mod pozitiv. Tehnica sandwich. Asta e un lucru la care lucrez continuu. Incepe cu un lucru bun si exprima-ti mai intai bunele intentii. Orice lucru prost facut, a avut nevoie de munca. Admira munca si ofera solutia. Don’t tell me, show me! E singura si cea mai buna cale de a da feedback. Nu distruge fara a oferi alternative! Si incurajeaza :)

Si inca ceva: am invatat sa cer permisiunea sa ofer feedback. Am inteles ca nu toata lumea este pregatita sa auda unde si cum greseste. Dar apreciez oamenii care o fac. Si nu, nu e mereu usor sa auzi ca ceva la care ai lucrat cu dedicatie si cu pasiune nu e pe placul tuturor. But that’s the point – nu trebuie sa fii pe placul tuturor :)

A fost un timp cand renuntasem sa mai dau feedback. Pentru ca simteam ca imi pierd timpul. Dar asta insemna sa nu fiu sincera. Si asta e defectul si calitatea mea cea mai mare. N-ar trebui sa ne schimbam doar pentru ca oamenii nu sunt pregatiti sa-si infrunte fricile. Caci despre asta este vorba. Despre frica de a esua. Promit ca o sa-l rog pe Lorand sa ne povesteasca despre frica, intr-un interviu.  Pana atunci…cereti feedback si primiti-l cu zambetul pe buze :)

“Viata reprezinta 10% ce ni se intampla si 90% cum reactionam la ce se intampla”.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *