Despre reputatie, o investitie pe termen lung!

Am citit pe net un cuvant care m-a facut sa deschid laptopul si sa ma gandesc mai mult la el – reputatie. Ce inseamna reputatia? Te precede? Te ajuta? E mit? Este importanta in afaceri? Dar in viata de zi cu zi? In relatiile personale?

Reputatia este ceea ce spun oamenii despre tine. Este amprenta pe care ai lasat-o acolo unde ai calcat. Este etica. Nu aia din dex. Aia dovedita. Este mostenirea ta!

Pentru o companie, reputatia este ceea ce spun clientii despre ceea ce face compania cu experienta, profesionalismul si alte cuvinte frumoase din prezentarile de marketing. Este despre loialitate, despre cum a gestionat crizele si cum a reusit sa transmita mai departe “viziunea” ei. Partenerii, furnizorii, clientii, prospectii – toti transmit lucruri despre tine, care vor forma reputatia de maine. PR ii spune mai nou :)

Si daca pentru companii vine o vreme cand PR-ul este mai mult decat necesar, pentru noi, ca persoane, de ce nu ar fi pe lista de prioritati? Daca o companie ar trebui sa aiba o procedura de management a unei crize de imagine, noi de ce am trata superficial situatia? O situatie in care reputatia ta are de suferit ar trebui sa te ingrijoreze la fel de mult ca situatia in care pierzi clienti. Pentru clienti gasesti solutii, pentru reputatie?

Asa cum clientii au feedback, ba chiar spun si altora de bine sau de rau, oamenii au pareri personale, pe care le schimba si cu altii. Cum te dezvolti ca si companie? Prin feedback. Feedback-ul negativ doare? Al dracu. Te face mai bun? Nu, dar te face sa-ti demonstrezi calitatile. Nu doar sa le spui.

Pentru o persoana, reputatia este de fapt CV-ul sau real –  este ceea ce esti si ce faci, experienta, educatia, formarile, recomandarile, dar si reflectarea lor publica, adica maniera coerenta si clara in care te-ai exprimat, pe orice canal. Cand scrii ceva pe facebook, cand (nu) raspunzi la un mail, cand uiti sa revii cu un telefon, cand promiti si nu livrezi, cand ceri si nu oferi – fiecare actiune marunta si pe care nu dai 2 bani, creste sau scade valoarea reputatiei tale. Investeste inteligent!

Suntem suma actiunilor, nu a intentiilor noastre.

Am intalnit multi oameni care cred ca CV-ul personal este de ajuns. Ca scolile si experienta vorbesc de la sine. Eu cred ca un “CV” bun nu are valoare fara o “scrisoare de recomandare” la fel de buna. Vorba cantecului: ce te recomanda? :)

Intalnesc des situatia asta. Intalnesc oameni care imi spun ca vor sa inceapa sa isi construiasca un brand personal. Dragii mei, ati inceput demult constructia lui. Poate cu buget mic, dar cu investitii zilnice si marketing propriu. Si daca e ce trebuie, aveti deja un brand puternic.

Ma fascineaza superficialitatea cu oamenii isi trateaza reputatia. Usurinta cu care gresesc fara sa isi ceara scuze, cu care primesc fara sa multumeasca, cu care vorbesc fara sa actioneze. De superficialitatea cu care trateaza activitatea lor in comunitati, online sau offline. De greseala pe care o fac cand uita ca oamenii fac afaceri cu oamenii. Nu cu ppt-uri, nu cu diplome, nu cu lista de clienti. Cu oameni.

Reputatia oamenilor are cel mai mare ROI. Este capital in propria afacere. Si in viata persoanala. O spun mereu si o repet – oamenii nu parasesc companii, parasesc oameni. Oamenii vor urma lideri. Iar liderii au reputatia oamenilor care fac lucruri. Nu care spun lucruri.

Reputatie. Branding. PR. Oricum i-am spune, este ceea ce se vorbeste despre tine. Cand ai iesit pe usa.

Se poate gestiona reputatia? Sigur. Prin intentii bune si prin fapte care sa coincida cu intentiile. Reputatia nu se construieste pe intentii. Se construieste pe fapte. Si mai ales, pe autenticitate. Greu al naiba!

11-221

“Reputația ta este ceea ce cred oamenii despre tine, Caracterul tău este ceea ce ești tu cu adevărat.

Tu vrei ca Reputația și Caracterul tău să coincidă, dar concentrează-te asupra Caracterului.

Poate că ești capabil să-i păcălești pe ceilalți, cu privire la ce fel de persoană ești, dar rareori acest lucru durează pentru o perioadă lungă de timp.

Cea mai sigură cale pentru ca Reputația și Caracterul tău să coincidă este să îți trăiești viața în așa fel, încât nimic din ceea ce faci să nu te poată face de râs, dacă ar ajunge public, în paginile unui ziar.”

P.S. In cazul reputatiei, oare functioneaza sintagma “Bad PR is still PR”? :)

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *