Cum faci o recomandare pe mail?

Recomandarea – cel mai interesant instrument de marketing & vanzari al timpurilor noastre. Nu, nu e un citat din cartile de dezvoltare personala. Este o lectie invatata, in cei doi ani de cand fac business networking in cadrul unei organizatii profesioniste.

Este mult de discutat despre recomandare. Cand o ceri, cum o faci si mai ales, ce faci dupa ce o primesti. De data asta vreau sa vorbim despre recomandarea pe mail.

Ai intalnit pe cineva care are nevoie de un contact pe care il ai deja si nu stii cum sa le faci legatura? Stii pe cineva care are nevoie de servicii pe care le ofera o alta persoana din cercul tau de cunostinte si vrei sa ii pui in contact? Simplu, trimiti un mail. Tot ce e simplu e insa complicat ๐Ÿ™‚

Exemplu de mail pe care il foloseam eu pana de curand:

“Buna …

Vreau sa-ti fac cunostinta cu …., director de marketing al companiei X, care se ocupa cu …. Face o treaba extraordinara acolo si are o echipa de profesionisti adevarati. Cred ca faceti lucruri interesante amandoi si aveti provocari comune. Trebuie sa va cunoasteti.

Va las pe voi sa preluati de aici si va doresc spor la treaba.

Toate bune. “

Exemplu de mai sus este extraordinar. De prost!

Pentru ca si eu am invatat si inca invat gresind, haideti sa invatam impreuna. Atunci cand scriam emailul de mai sus, nu luam in calcul contextul si pozitia in care ii puneam pe ambii. In primul rand nu conturam un context pentru ca cei doi sa inteleaga ce au in comun si nu m-am gandit deloc ca ii pun intr-o pozitie nefavorabila – daca destinatarul ignora emailul si nu vrea sa dea curs sugestiei mele, nu va arata prea bine pentru nici unul. Cu atat mai putin pentru mine ๐Ÿ™‚

Am invatat apoi cum se face o introducere pe mail, respectand timpul persoanei respective si pozitia in care o pui. Cam asa:

“Buna …

Prietenul meu …., este director de marketing al Companiei X, o companie specializata in piatra naturala. Sunt specialisti in importurile de piatra si aduc chiar o inovatie in piata constructiilor. Dat fiind domeniul tau si faptul ca sunteti interesati sa oferiti clientilor servicii de prima clasa in raport cu un pret optim, m-am gandit ca ar fi oportun sa va fac cunostinta. Mai ales ca stiu ca la ultima discutie cautai ceva nou si inovator pentru un client pretentios.

I-ar face placere sa stati de vorba si sa gasiti puncte de interes comune pentru colaborari viitoare. Spune-mi daca va pot face cunostinta pe mail si daca timpul iti permite, in aceasta perioada. Daca nu, voi reveni cand este oportun.

Astept sa ne revedem curand si iti urez spor in toate.”

In acest email i-am oferit atat contextul potrivit cat si posibilitatea sa accepte sau refuze propunerea. Sau sa gaseasca momentul potrivit. E drept, drumul corect e intotdeauna mai lung. Dar mai safe.

Este doar un exemplu. De preferat sa scrieti natural si in propriul stil. Originalitatea este inca apreciata. Originalitatea asociata cu putin interes, combinatie de succes ๐Ÿ™‚

O sa va povestesc pe rand cum am invatat lucuri simple – sa scriu o scrisoare de multumire sau un testimonial, cum am invat sa cer un feedback, cum am invatat sa nu mai stau la cafea la evenimente, cum am invatat sa vorbesc in fata oamenilor si sa ma prezint. Si inca invat!

Caci despre asta e vorba in networking. Pentru mine intalnirile de business networking sunt o scoala de antreprenoriat care nu se preda nicaieri si pe care o recomand tuturor. Nu doar ca inveti despre oameni, inveti si despre tine. Despre cum sa nu. Inveti ca nu toti suntem la fel si ca presupunerea este mama esecului. Dar despre asta, data viitoare!

Happy networking si happy emailing ๐Ÿ™‚

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *