De ce merg oamenii la intalniri de business networking?

De ceva timp va invit la intalniri de business networking si va povestesc despre beneficiile networking-ului, dar mi-am dat seama ca niciodata nu v-am scris ce se intampla la astfel de intalniri. Si de ce merg oamenii la intalniri de business networking?

Pentru ca au primit o invitatie. Sau i-a trimis compania. Sau pentru ca au auzit de conceptul de networking si de intalnirile astea, dar nu stiu exact ce inseamna. E o secta? E un MLM? E o strategie. Si ca orice strategie de business, necesita pregatire. Obiective clare si buget. Si rabdare. Si…TIMP!

Acum 3 ani compania m-a trimis la un eveniment la care am fost invitati de catre un furnizor. Nu stiam ce gasesc acolo si nici ce inseamna networking intr-un cadru de business. Stiam doar ca am nevoie de carti de vizita. Mai participasem la evenimente, dar din umbra. Mai schimbasem o carte de vizita, la o tigara, dar timid. Culmea, prima intalnire a fost intr-o cafenea. Am gasit acolo un grup de oameni, aparent prieteni, care se intalneau dimineata la cafea si isi mai aduceau si prietenii si partenerii cu ei. Am vazut ca faceau schimb de informatii, evenimente si chiar clienti. Am aflat ca unii din ei fac parte dintr-o organizatie numita Institutul European de Business Networking, ca sunt mai multe grupuri si ca fac bani. De ajuns!

Socul mare a fost ca stand in jurul unei mese U shape, la un moment dat am auzit ca trebuie sa ma ridic in picioare si sa ma prezint. In 60 de secunde. Ce sa spun? De unde sa incep? Cum sa ma adresez? Pot sa citesc de pe foaie? Pot sa fug? A fost horror. Tin minte perfect ca am simtit picaturi de transpiratie pe spate!

Acum, la 3 ani distanta de acel prim contact, am invatat sa ma prezint, sa dau mana ferm, sa am o carte de vizita pregatita oricand, sa merg la orice eveniment, sa zambesc cu incredere si sa ascult. Sunt presedintele uneia dintre echipele Institutului European de Business Networking si recomand tuturor sa vina la cel putin la o intalnire de business networking. Mie mi-a schimbat viata.

Business Networking-ul nu a fost inventat de noi. Doar ca la noi este prea putin promovat. Este un instrument excelent de marketing, vanzari si PR. Si una din cele mai eficente metode in raport calitate-pret. Dar tineti minte – networkingul este despre construirea de relatii pe termen lung, nu este despre vanzari rapide.

Networkingul este un maraton, nu un sprint!

Facem networking instinctiv, din nastere. Salbatic, cum spunea un coleg de-al meu. La dansuri, la sala, la scoala cu alti parinti, la cursuri cu alti colegi, la o nunta cu alti invitati, oriunde avem timp de investit in relatiile cu oamenii. E nevoie de ceva ce putini avem, mai ales in business – rabdare!

Acorda timp oamenilor sa te cunoasca si investeste timp in cunoasterea lor.

Ne intalnim intr-o sala de conferinte, dimineata devreme. Inainte ca oamenii sa ajunga la birou. Cea mai des intalnita scuza pe care am primit-o ca raspuns la invitatia mea a fost “este prea devreme”. Este vreodata prea devreme sa incepi sa inveti despre business sau sa-ti faci relatii? Sau poate ai intrat in antreprenoriat prea devreme? Intreb si eu 🙂

Invitam alaturi de noi prieteni, parteneri, furnizori sau clienti. Oameni cu care am interactionat si pe care ar vrea sa-i cunoasca si altii. Pentru ca au ceva interesant de oferit. Pentru ca fac ceva bine. Pentru ca trebuie sa iasa din birouri. Sa faca mai mult decat spam pe mail. Sa nu mai vanda agresiv. Pentru ca nu exista si nu va exista un instrument de vanzare mai puternic decat recomandarea.

Clientul te cumpara pe tine inainte de a cumpara produse si servicii!

Dupa ce aducem laolalta oameni din diferite companii si domenii de activitate, ne prezentam. Sau incercam sa ne prezentam. Prezentarea de 60 de secunde sau elevator pitch – daca ai fi in lift cu o persoana de maxim interes, ce i-ai spune? I-ai recita pliantul sau prezentarea companiei? I-ai spune ca iti plac pantofii lui/ei? Exact – e foarte greu sa te prezinti pe scurt si sa fii memorabil. Este o tehnica de vanzare care se slefuieste si care iti poate deschide usi. Poti sa ramai in lift intrebandu-te de ce nu ai fost pregatit sau poti sa inveti sa te prezinti. Alegerea este a fiecaruia.

Partea asta naste cele mai multe controverse. De ce sa ma ridic in picioare? Am emotii. Nu-mi place sa vorbesc in fata altora. Nu pot sa cuprind totul in 60 de secunde. Si tot asa. E ok sa ai emotii. Sunt constructive si iti dau autenticitate. Oamenii sunt cuceriti de povesti si emotii, nu de informatii. Pe acelea le poti trimite pe mail.

Oamenii iti aud cuvintele. Dar iti retin atitudinea.

Ultima parte a unei intalniri de business networking inseamna relationare 1 la 1. Daca atunci cand s-au prezentat, ai identificat oameni cu care vrei sa vorbesti mai mult, acum este ocazia. La diferite evenimente de business e greu sa prinzi momentul oportun sa discuti cu cineva, pret de 10 minute. Un eveniment de networking este momentul oportun in sine. Oamenii NU fac business cu companii, ci cu alti OAMENI, iar contactul direct este una dintre cele mai puternice si eficiente metode de promovare.

Networking-ul este arta pierduta a conexiunii umane!

Pot sa va vorbesc mult despre networking, pentru ca ma fascineaza. Dar asta fac la fiecare intalnire cu fiecare persoana noua care vine sa cunoasca oamenii de afaceri din echipa Impact. Am vazut business-uri care au crescut in networking si oameni care au plecat pentru ca nu au vandut la prima intalnire. Am invatat din esecurile si succesele lor. Aici am invatat marketing cu adevarat. Aici am vorbit pentru prima data in public. Aici am invatat leadership. Dar cel mai important, am invatat sa ASCULT.

De ce merg oamenii la intalniri de business networking asadar? Pentru ca au inteles ca nu exista INCA nimic care sa inlocuiasca o intalnire fata in fata, comunicarea directa si increderea pe care o genereaza aceasta.

Smarketing inseamna si smart marketing. Pentru mine asta inseamna networking 🙂

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *